söndag 28 januari 2018

Mitt mål har aldrig varit att få många följare.

Det låter kanske motsägelsefullt och lite jante att ha en blogg och samtidigt skriva att man inte vill ha många följare... men det är faktiskt på sätt och vis sant. Mitt mål har aldrig varit att bli en gigant inom odling, utan istället försöka nå ut till folk som har ett genuint intresse och bygga ett nätverk av positiva människor och positiva tankar.



Förra sommaren hade jag flera filmer som stack iväg och fick hur många visningar som helst. De två som toppade handlade om hur man bygger regnvattentunnor i trä och självvattnande krukor i trä. Båda hade över 75.000 visningar. HELT OTROLIGT! Jämfört med riktiga bloggare och kändisar är detta naturligtvis INGENTING. Men med mina mått mätt är detta enormt! Man blir smickrad och stolt. Ändå konstaterar jag att jag eg inte vill bli en gigant inom odling och trädgård. Jag vill fortsätta vara den där lilla underdogen som kan skriva lite vad som helst och vara lite spretig i inläggen.

Det finns så många som kan SÅ mycket mer än jag rent odlingstekniskt. Folk som verkligen vet vad de talar om! Istället för att få så där många följare, har jag istället haft som ambition att få följare som VERKLIGEN är intresserade. De som har ett genuint odlingsintresse i allmänhet och och ett intresse av odling tillsammans med barn och ungdomar i synnerhet. De som vill bli inspirerade eller kanske bara finna glädje i mina små inlägg och experiment. Jag blir SÅ glad de gånger jag får kommentar som: "Åh vad kul, detta skall jag göra med min klass också." eller "Detta måste jag visa för en kollega/min dotters fröken"... för just dessa kommentarer betyder att jag faktiskt når ut med mitt budskap.

Jag måste ändå konstatera att jag i dagsläget ändå, trots att jag eg inte jobbat för att marknadsföra det jag gör, når ut till många fler människor än jag i min vildaste fantasi kunde föreställa mig då jag började. Jag jobbar inte med några hashtags utan låter mina bilder tala för sig själva på Instagram. Trots denna inställning har mitt Facebook-konto har i skrivandets stund nästan 1000 följare. Förra veckan passerade mitt Instagram-kontor 800 följare och ett inlägg här i bloggen läses i snitt av otroliga 4.000-10.000 läsare. Jag hoppas innerligt att ni blir inspirerade och kanske även får ett gott skratt ibland.

Nästan 1000 följare
Över 800 följare

4.000-10.000 läsare

Stort tack till er som läser och på olika sätt bidrar till att sprida mina små solskenshistorier och mina spretiga inlägg. Inte för att ni sprider dem så att jag kan få fler följare....utan för att ni sprider dem till rätt mottagare. Förutom ren odling anser jag att just den typen av små solskenshistorier och positiva tankar som jag försöker förmedla, behöver få hjälp att få luft under vingarna. Det är sådant som behövs i ett socialt medieklimat som annars mest domineras av klagovisor om att "bussen inte stanna vid hållplatsen utan körde förbi". Positiva människor behöver stötta varandra och nätverka.

Tack för att just DU är en del av mitt positiva nätverk! Keep up the positiv work!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar