söndag 16 juli 2017

Dags att färdigställa den kapriserad ramslöken

Jag har tänkt göra det länge....men missat i flera år. Vi har MYCKET god tillgång på ramslök och är duktiga på att ta tillvara på det under våren. Vi gör pesto, inläggningar och använder det direkt i matlagningen. Det vi varje år missat är att ta hand om själva frökapslarna. Kapris gjord på ramslökens frökapslar vara något alldeles speciellt, och verkligen inte något för "veklingar" . Det skall vara mycket kraftigt i smaken.



I år blev det iaf av om än lite sent. Förställningarna hade börjat vika ner sig, vilket försvårade plockningen. Min äldsta dotter hjälpte till att repa av frökapslarna från stjälkarna och rensa bort fula delar. Själva receptet är busenkelt.



Ingredienser
5 dl frökapslar
3 dl salt
3 dl vinäger

Instruktioner
1. Lägg frön i salt i en glasburk och skaka om. 
2. Låt stå svalt och mörkt i fyra veckor.
3. Skölj noga bort saltet.
4. Häll på en god vinäger så att det täcker kapslarna. 
5. De kapriserade frökapslarna får bäst smak efter cirka en vecka och håller i minst ett år.



Tänk på att ramslök är fridlyst i vissa delar av Sverige och inte får plockas.

2 kommentarer:

  1. Jag bor i ett ramslöksbälte men har aldrig lagt in kapslarna, funderar på den syditalienska varianten som är inlagd i bara salt och väldigt god utan vinägersmaken. Får gå ut och kolla frökapslar om det inte är försent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Hannu. Va trevligt att ha en sådan matguru och förebild som du på besök i min lilla blogg. Jo jag provsmakade ramslökskapslarna då de endast var saltade. De var riktigt goda redan då. Övervägde att låta några förbli endast saltade precis som du skriver... men sen hade jag lovat bort några burkar (till markägaren och till svärmor som köpte tomburkarna)... så jag ville inte experimentera med de få burkar som blir kvar till oss själva. Får bli nästa år.....för här är det för sent att plocka kapslarna nu...även på de mest skuggiga platserna. Hoppas verkligen de är senare hos dig så att du också kan testa.

      Var däremot ute och plockade kapslar för att så. Det är ju ganska "inne" med ramslök...så även om jag ej behöver så för eget behov...kunde jag kanske driva fram lite plantor till nästa växtbytaredag som vår trädgårdsförening arrangerar.

      Radera