måndag 10 juli 2017

I natt torkar jag jordgubbar och hinner äntligen blogga


I eftermiddag hade jag lagt mig till rätta i hängmattan efter väl förrättat värv. Jag låg där och scrollade igenom Facebookflödet. Plötsligt läste jag "IDAG SISTA DAGEN PÅ SJÄLVPLOCKNINGEN" Jag kastade mig i bilen och körde ner till fältet. Klockan var 17.45 då jag anlände och jag fick betala i förväg eftersom tjejen i det lilla försäljningshuset säkert skulle hunnit gå hem innan jag plockat de 9 liter jag betalat för. Jag var ensam på fältet, tog lite extra lång tid på mig och valde jordgubbar med omsorg. Anledningen till att jag stressade iväg var dels att vår familj verkligen ÄLSKAR jordgubbar. Men även att jag ännu ej hunnit torka några gubbar till vinterns müsli.

Äggskivaren funkar bra och skyndar på arbetet ENORMT

Ikväll torkas alltså gubbarna till müslin. Jag har sett till att hitta stora gubbar som lätt går att skiva i äggskäraren och som ej heller blir för små då de torkats. Just jordgubbar (I synnerhet då de skivats) upplever jag lätt fastnar i min bär- och svamptorks galler (Finns dock mer finmaskiga nät än mina som säkert är bättre). Jag väljer därför att torka dem i ugnen på bakplåtspapper. Viktigt är att temperaturen ej överstiger 50 grader och att luckan står lite på glänt så att fukten kommer ut. Det tar ca 8h att torka in gubbarna så att de blir riktigt torra.

De delade jordgubbarna blir lövtunna efter torkning och luktar och smakar fantastiskt!

Medan jordgubbarna torkar i ugnen och familjen sussar sött på övervåningen tar jag mig äntligen tid att blogga. Ett par, tre bakåtdaterade inlägg har det blivit om självvattnande stora krukor i träregnvattentunnor i trä och snygga skyltar gjorda av skedar..... och nu hann jag även med att skriva detta ;-)

Edit: Det visade sig att detta ej var sista självplockningen. Den stänger TILLFÄLLIGT. Det nya fältet med senare bär kommer att öppnas också...men det dröjer. Först används det för vanlig plockning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar